dinsdag 6 april 2010

De muziek-industrie in België

Vorige week meldde de Nederlandse nieuwswebsite nu.nl over het nakende faillisement van het Britse platenlabel EMI. Als laatste poging het platenlabel te redden probeerden ze nog hun distributie-rechten voor Noord-Amerika (dat is dan van artiesten als The Beatles, Pink Floyd en Coldplay, ...) te verhuren aan concurrerende platenmaatschappijen, zoals Universal en Sony. En hiermee een slordige 225 miljoen euro verdienen waarmee ze dan tegen midden juni hun 135 miljoen euro kunnen betalen aan de Amerikaanse bank Citigroup.

Blijkt dat EMI niet tot een overeenkomst is gekomen met Universal en Sony en het faillisement daardoor steeds dichter bij komt!

Maar op diezelfde dag komt deredactie.be met het heugelijke nieuws dat EMI Music Belgium niemand minder dan Laura Omloop heeft getekend! Laura Wie??? Jawel, het 10-jarige kind dat afgelopen jaar al jodelend de driekleur heeft verdedigd op het Junior Eurovision song-festival! Waar ze naar Belgische normen uitzonderlijk goed heeft gepresteerd, ze werd er namelijk 4e. Dit alles, en volgens de directeur van EMI Benelux, samen met haar overtuigende talent en groeiende populariteit zijn ze er zeker van dat ze samen aan een succesvolle carrière kunnen bouwen.

Terwijl de hoofdzetel van EMI dus met de handen in het haar zitten om een paar honderd miljoen bij elkaar te krijgen gaat de Benelux afdeling trots investeren in kindermuziek...
Is dit dan de redder in nood...?

Dan stel ik mij de vraag of de muziek industrie echt nog gered kan worden? En wat zal er eerst ten onder gaan, de muziek of de economie?

Platenmaatschappijen inversteren dus liever in Kindermuziek en Schlager muziek, omdat het inkomsten verzekert. Zo werd ook duidelijk gemaakt wanneer Universal vorige week wist mee te delen dat Schlager muziek voor 2/3e van de inkomsten kan zorgen. Om dan nog eens met cijfers te gaan gooien dat bepaalde schlager-acts in België meer platen hebben verkocht dan bands als Kings Of Leon en dat met wat moeite alleen U2 het beter doet!
Dat is allemaal heel logisch! Het publiek dat naar Schlager en kindermuziek luistert die downloaden niet. Dus daar kan nog geld uit gehaald worden, dus daar gaan de platenmaatschappijen nog in investeren. Puur economische aangelegenheid dus. Heeft niets met muziek te maken!

Wie gaat er dan de muziek redden? Wie zorgt er dat er binnenkort niet meer alleen maar schlager en kindermuziek gespeeld wordt? De Schlager lobby (oa Michel Follet met zijn boek) is de druk aan het verhogen bij de radio zenders om meer Schlagers te spelen... omdat het zogezegd een heel populair genre is en ze massal veel zalen uitverkopen en dus ook het meeste cd's verkopen. Als ze dan toch zo veel verkopen en de optredens zijn zo populair, waarom hebben ze dan de radio nog nodig? Dan zouden ze er trots op moeten zijn dat ze dit allemaal kunnen zonder gedraaid te worden op de radio.
We mogen blij zijn dat de radio (sommige zenders toch) dan eerder de kant van de muziek kiest. Maar voor hoelang nog...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten